Plomes del periodisme catòlic

Fernando Martí Camps

Fill del català Francesc Martí Tayà i de l’algeriana d’arrel alaiorenca Margarita Camps Marquès, nasqué a Barcelona el 14 de gener de 1919. Instal.lats els pares a Menorca, estudià al Seminari de Ciutadella entre 1929 i 1943, any en què rebé l’orde sacerdotal.

La tasca docent ocupà bona part de la seva biografia, així com la direcció de l’Arxiu Històric de la Diòcesi. Amant de les lletres, fou un finíssim escriptor, historiador i cronista. L’obra literària rebé elogis del gran escriptor Josep Pla.

Va ser en el camp de la cronística on va desenvolupar una labor plenament periodística, en ser nomenat cronista diocesà. Per designació del bisbe Pasqual Marroig, va exercir la funció entre l’1 de gener de 1941 i el 26 d’octubre de 1973. Foren, idò, trenta-dos anys de recollir les novetats periodístiques i informatives que afectaven l’Església Particular, amb destinació al Butlletí Oficial. El gruix de textos que hi va publicar és numèricament impressionant, i avui conforma una base riquíssima i diversa de la crònica general de la diòcesi.

També rebé el nomenament de director de publicacions diocesanes i director del mateix Butlletí. L’Ajuntament de Ciutadella, atesos els mèrits per la recerca historiogràfica i l’eficaç custòdia de l’Arxiu Diocesà, el va designar Cronista Honorari (1966). Altres col.laboracions en mitjans periodístiques foren: la revista mariana Monte Toro (20 anys); revista catalana Serra d’Or, Revista de Menorca, òrgan de l’Ateneu de Maó dedicat als estudis menorquins; el setmanari local El Iris i el diari insular Menorca. A totes elles va aportar, principalment, textos, commemoracions i reportatges d’interès historiogràfic. Martí Camps va morir hospitalitzat a Maó el 6 de febrer de 1992

Miquel Àngel Limón Pons