Ahir, 7 de maig, va tenir lloc al Toro la trobada dels periodistes de Menorca amb el bisbe Gerard, que es fa cada any amb motiu de la Jornada Mundial de les Comunicacions Socials.
Fotografia portada: Toni Barber
El bisbe Gerard, que va oferir unes paraules de benvinguda als professionals de la comunicació, va destacar el contingut i les propostes del missatge del Papa Francesc per a la jornada d’enguany. Va manifestar la importància de preservar un esperit crític i d’impulsar una comunicació inspirada en els valors de l’Evangeli de Jesús, a prop dels més vulnerables.
Després del dinar de germanor, el periodista Josep Pons Fraga, va valorar el document del Papa Francesc, que porta per títol “Intel·ligència artificial i saviesa del cor: per a una comunicació plenament humana.”
Pons Fraga va subratllar que la intel·ligència artificial, una tecnologia que impacta en totes les activitats i àmbits, provocant un canvi radical en la informació i la comunicació, ofereix oportunitats i també riscos.
Així ho explica el Sant Pare quan manifesta que «la intel·ligència artificial pot contribuir a l’alliberament de la ignorància i facilitar l’intercanvi d’informació, però també pot ser un instrument de contaminació cognitiva i alteració de la realitat a través de narratives parcial o totalment falses que es comparteixen com a veritables».
Per a l’editor d’Es Diari ha de prevaldre la intel·ligència natural sobre l’artificial. «No ens podem deixar portar per la falsa il·lusió que la IA sap més que nosaltres o, pitjor encara, que decideixi per nosaltres, quan els sentiments han de seguir inspirant les solucions i els raonaments no poden ser substituïts per les bases de dades», va expressar.
En aquesta línia, ens demana el papa Francesc que no caiguem en la temptació de «pretendre arribar a ser com Déu sense Déu». En aquest moment l’ús bèl·lic de la IA preocupa molt, perquè hi ha països que l’estan aplicant en contra del criteri dels avenços tecnològics al servei de la pau i de la dignitat humana, i promoure un món més solidari, més just i més pacífic.
Finalment, es va obrir un espai de reflexió, amb un debat entre els assistents sobre les oportunitats i els perills de la intel·ligència artificial.
ENTREVISTA A JOSEP BAGUR, DIRECTOR DEL DIARI MENORCA: